System oceniania
Postanowienia ogólne:
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia umiejętności i wiadomości w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
- Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia i norm etycznych.
- Ocenianiu podlegają: osiągnięcia edukacyjne i zachowanie ucznia.
- Przedmiotem oceny jest postęp dokonany przez ucznia.
- Oceniając porównuje się etapy rozwoju każdego ucznia, a nie uczniów między sobą.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się przez ocenianie wewnątrzszkolne, na które składa się:
- ocenianie bieżące poprzez prowadzenie montessoriańskiej obserwacji postępów ucznia, którego jednym z narzędzi jest arkusz wg załącznika,
- klasyfikacja śródroczna (nie jest stosowana w klasach 1-3),
- klasyfikacja końcoworoczna.
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- informowanie ucznia na jego życzenie, o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie,
- pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
- dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
- ustalanie kryteriów oceniania zachowania,
- ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen książkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w szkole,
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
- ustalanie rocznych i końcowych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz oceny klasyfikacyjnej zachowania,
- ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej i końcowej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
- ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
- Ocenia się indywidualne możliwości ucznia w następujących sytuacjach dydaktycznych:
- umiejętności i wiadomości nabyte w procesie nauczania i uczenia się,
- systematyczność pracy ucznia,
- samodzielne wytwory ucznia, projekty, prace pisemne,
- zaangażowanie i kreatywność ucznia,
- umiejętność prezentowania wiedzy,
- umiejętność współpracy w grupie,
- organizacja pracy własnej.